Zakelijk Instagram inzetten?

Je doelgroep bereiken door Instagram advertising? Dat kan!

Instagram?

Dat is een Social media platform waarop je foto’s en videos deelt met je eigen gekozen netwerk en/of de rest van de wereld doordat je bijpassende # hashtags gebruikt. Het platform bestaat sinds 2010 en zit nog steeds goed in de stijgende lijn.

Het platform wordt gedomineerd door de jongere doelgroep (90% is onder de 30 jaar). In Nederland zijn er zo’n 1.8 miljoen Instagram gebruikers waarvan 722.000 dagelijks actief zijn.

Sinds eind september 2015 is het in Nederland ook mogelijk om te adverteren via Instagram en daar gaat dit artikel over. Dit blog-item is geschreven door Irene de Hoop.

 

Is mijn organisatie geschikt voor een Instagram inkoopcampagne? 

Instagram draait om beeld, relevantie en kwaliteit. Als eerste is het belangrijk om te weten of jouw doelgroep überhaupt wel op Instragram te vinden is en of je organisatie producten/diensten aanbiedt die visueel en creatief weergegeven kunnen worden. Het beeld moet namelijk op zichzelf genoeg kracht hebben om de aandacht te trekken en om te zetten tot actie waarmee jij jouw doelstelling kunt halen. Om negatieve reacties op je advertenties te voorkomen is het belangrijk om goed te targetten en de doelgroep een relevante boodschap en beeld aan te bieden. Hoe relevanter, hoe minder storend de campagne ervaren zal worden.

Een goed en creatief voorbeeld van concept, beeld + pakkende tekst is hieronder te zien van Heineken. (ingezet op beleving en naamsbekendheid)

Nu op je telefoon, vanavond in je hand!

Concept:
Voor een effectieve campagne is het belangrijk om vanuit de doelstelling te gaan werken. Wanneer is de campagne geslaagd? Vervolgens moet daar een sterk concept omheen bedacht worden, wat ga je vertellen en met wat voor soort beeld/filmpje kun je deze boodschap versterken en zorg je ervoor dat mensen je campagne niet alleen bekijken maar ook daadwerkelijk doen wat jij van ze vraagt (doorklikken naar de website? downloaden van een app. etc.).

Mogelijkheden?
Er zijn 3 Verschillende soorten advertenties:

  • Beeld advertentie
  • Video advertentie (max 30 sec.)
  • Carousel advertentie (minimaal 3 en maximaal 5 beelden) Zie hierboven voorbeeld van Heineken.

 

Actieknoppen:
Er zijn diverse actieknoppen beschikbaar die je aan je advertentie kunt toevoegen om mensen te vertellen welke reactie je verwacht als zij de advertentie zien. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een “website laag” over het beeld heen te plaatsen met een landingspagina URL.

Verschillende target mogelijkheden:
Om er voor te zorgen dat je advertentie alleen getoond wordt aan mensen die ook daadwerkelijk in jouw doelgroep zitten, kun je de advertenties goed targetten:

  • Geslacht, leeftijd, interesses, demografische gegevens.
  • Retargeting (Customer List bv. Facebook, Website bezoeken, App activity)


Maar hoe dan?
Instagram is eigendom van Facebook en dat is vooral voor de target mogelijkheden goed nieuws. Facebook heeft namelijk behoorlijk wat informatie verzameld en de target mogelijkheden van Instagram zijn dan ook gelijk aan die van Facebook en cross channel te gebruiken. Om te adverteren bij Instagram heb je wel een Facebook account nodig. Het is niet perse nodig om ook een zakelijk Instagram account te hebben, al raden we dit wel aan, je wil natuurlijk wel vanuit je bedrijfsnaam op reacties reageren!

 

Pfff.. Lastig?
We helpen je natuurlijk graag met het op- of inzetten van een Instagram campagne. Daarnaast denken we graag mee over hoe je de doelstellingen van jouw organisatie kunt behalen door je online aanwezigheid professioneel en effectief in te richten. Denk aan de website, nieuwsbrieven, andere social media platformen en online advertentie inkoop.

Dus..  we zijn op vele manieren te bereiken, kies uit wat jij plezierig vindt, bijvoorbeeld via 010 476 3556 of hans@vuurrood.nl