Beats by Bach

  • Campagne |
  • Concept |
  • Lespakket

Voor Rabobank Nederland en de Nederlandse Bachvereniging hebben we Beats by Bach ontwikkeld. Beats by Bach is een lespakket voor bovenbouw HAVO/VWO wat leerlingen op een geheel nieuwe manier in contact brengt met klassieke muziek, in het bijzonder Bach. Het pakket laat zien dat klassieke muziek springlevend is en dat je met samenwerken heel veel kunt bereiken.

Vraag

We willen klassieke muziek stimuleren in de samenleving, we willen ‘iets’ aanbieden aan jongeren om ze in contact te brengen met Bach. Onderzoek welke jongeren tussen de 15 en 18 jaar hiermee te bereiken zijn en onderzoek hoe we onze doelen kunnen bewerkstelligen. Creëer een aantal creatieve voorstellen hiervoor. Test de concepten en realiseer de voorkeur van ons en de doelgroep. Zet het pakket in de markt voor alle doelgroepen.

Introductiefilmpje: Wie was Bach eigenlijk?

Strategie

Het uitgangspunt voor dit project is een ervaring voor het leven te bieden die leerlingen klassieke muziek een nieuwe plek geeft in hun referentiekader. Om dit te bereiken hebben we het omvangrijke aantal stakeholders in kaart gebracht en een project- en communicatiestrategie ontwikkeld die al deze doelgroepen bereikt. Rabobank Nederland, lokale Rabobanken, schooldirecteuren, docenten en leerlingen, allemaal komen ze in contact met het project en maken kennis met de mogelijkheden van Beats by Bach.

Logo ontwerp

Vormgeving

De pakketten worden voornamelijk via de lokale Rabobanken gedoneerd aan scholen in hun regio. Vanuit dit oogpunt is gekozen voor een vormgeving die qua uitstraling aansluit bij de communicatie van de Rabobank. Het beeldmerk (het portret van Bach) is opgebouwd uit elementen die in het dagelijks leven van jongeren een rol spelen (mobiele telefoons, scooters, muziek etc.). Op deze manier betrekken we Bach bij het leven van de jongeren.

Beats by Bach

Typografie en kleur

Qua typografie sluiten we aan bij de huisstijl van de Rabobank met als toevoeging een letter die goed aansluit bij jongerencommunicatie. Het font Miso is een ontwerp van de Zweedse letterontwerper Mårten Nettelbladt uit 2006 en is door zijn ronde uitstraling maar compacte lettervorm makkelijk en toegankelijk in gebruik zonder uitstraling te verliezen.

“Vanuit de doelstelling jongeren in aanraking te laten komen met klassieke muziek hebben we gezamenlijk het educatieve programma Beats by Bach ontwikkeld. Het is een plug&play lespakket geworden waardoor het zowel voor de leraar als de leerling een interessant aanbod is. De samenwerking bestaat niet alleen uit de ontwikkeling maar gaat verder. Gezamenlijk wordt gekeken hoe het pakket interactiever en nog beter aan de wensen van de afnemer kan voldoen. Kortom er wordt naar het puntje op de horizon gekeken en niet alleen naar de oplevering.”

— Jorike Grooters, Rabobank Nederland

Resultaat

Na een pilot periode is het pakket in het eerste jaar verspreid en aangevraagd door ruim 100 scholen. Films die door bijna 1.400 leerlingen geplaatst zijn op de site van Beats by Bach zijn bijna 16.000 keer bekeken. Films op andere media (zoals Youtube en Facebook) zijn ca 4.000 keer bekeken. Lokale banken hebben in verschillende media aandacht gekregen met het project en leraren reageren erg enthousiast over het pakket en de bijbehorende middelen.

Wat is Beats by Bach?

“Wat heb je geleerd?” “Ik was nog nooit in aanraking gekomen met muziek van Bach, en het samenwerken in de klas, ik denk dat we als klas dichter bij elkaar zijn gekomen. De samenwerking en het contact is echt verbeterd.”

— leerling Hoeksch Lyceum

Meer weten over dit project of een afspraak maken?
Bel 010 476 3556 of mail naar hallo@vuurrood.nl.
Meer informatie over Vuurrood lees je hier.