Campagne Vrijheid Powered by Veteranen

  • Campagne |
  • Identiteit |
  • imago |
  • PR |
  • Vormgeving

Zeg je ‘veteranen’, dan denk je al snel aan militairen, oorlog, gevecht, oude mannen, trauma’s en meer. In aanloop naar 4 mei en 5 mei wilde het Veteraneninstituut extra aandacht vragen de veteranen die sinds jaar en dag zich inzetten wereldwijd in voor vrede, veiligheid en vrijheid.

Want verbinden kan beter

We bedachten het motto ‘Vrijheid. Powered by Veteranen’ om zo de relatie van veteranen met vrijheid op verschillende manieren onder de aandacht te brengen. En samen met partner Bijl PR en 356 Media hebben we de campagne uitgevoerd waarin de veteraan en zijn/haar relatie met vrijheid centraal staat.

Portret van een veteraan

Van verschillende veteranen werd hun verhaal, hun ervaring met en betekenis van vrijheid, vrede en veiligheid gedeeld. De portretten (gefotografeerd door Willem de Kam) met beeld en verhaal zijn online en in lokale en regionale media verspreid.

Een interactieve verrassing

Om de beleving van het praten met een veteraan alvast te delen bedachten we een interactieve verrassende kennismaking met een veteraan. We plaatsten een extra grote iPad gecamoufleerd als een schilderij aan de muur van een Bakkerswinkel, en de mensen die onwetend aanschoven voor een broodje of koffie werden verrast met een live gesprek met de veteraan. De registratie van deze actie leverde een verrassend online filmpje op en via persberichtgeving vragen we aandacht voor de speeddates met veteranen die het Veteraneninstituut op de bevrijdingsfestivals in heel Nederland organiseert. Met een bereik van ruim 193.000 personen wordt het filmpje enthousiast bekeken en gedeeld op o.a. Facebook en Youtube.

Dit jaar bezocht een recordaantal van een miljoen mensen een bevrijdingsfestival. Een paar duizend van hen gingen in gesprek met een veteraan. 

Want communiceren kan beter

Tijdens Nationale Herdenking op de Dam in Amsterdam vormen honderd militairen en veteranen het erecouloir, een haag van het Paleis tot het Nationaal Monument, waar Z.M. Koning Willem-Alexander en H.M. Koningin Maxima doorheen lopen om een krans te leggen. Om een beter beeld te geven van het erecouloir, de veteranen die hierin deelnemen en hun persoonlijke reden waarom zij daar staan, maakten we deze infographic van het erecouloir.

Het verschil van Vuurrood

Het doel van deze campagne, veteranen verbinden aan vrijheid, hebben we letterlijk vertaald. Dat zorgt ervoor dat het woord ‘veteraan’ anders geladen wordt en een automatische verbinding wordt gemaakt met vrijheid.

Meer weten over dit project of een afspraak maken?
Bel 010 476 3556 of mail naar hallo@vuurrood.nl.
Meer informatie over Vuurrood lees je hier.