Cosmicus College Rotterdam

  • Campagne |
  • Identiteit |
  • Online

Het Cosmicus College is een havo/vwo in het hart van Rotterdam. Het is een bijzondere school, want naast dat dit de kleinste school is van Rotterdam kent het Cosmicus twee ijzersterke profielen: het Technasium en het Entreprenasium.

Persoonlijk contact en respect voor je medemens zijn de twee kernwaarden die rotsvast omarmd en gedragen worden door docenten en leerlingen. Het Cosmicus College is een Unesco school!

De vraag

Het Cosmicus College is een jonge en kleine school en daardoor onbekend bij de doelgroep. De school is niet top of mind bij leerlingen groep 8 en wordt niet meegenomen in de schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast herkende de organisatie zich niet in de visuele identiteit. Kortom:

  • Creëer een nieuwe identiteit met een bijhorende website.
  • Verhoog de bekendheid van het Cosmicus College.
  • Positioneer het Cosmicus College duidelijk en onderscheidend.
  • Zorg voor meer aanmeldingen.

Positionering

Ten eerste ontwikkelde Vuurrood een nieuwe visuele identiteit voor het Cosmicus College, een eerste stap om de school duidelijk te positioneren. We trokken deze lijn door in alle communicatie-uitingen zoals flyers, posters en informatieboekjes.
De grote hoeveelheid informatie die online werd aangeboden hebben we weten te herstructureren met behulp van een nieuwe overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website.
En tot slot produceerden we promotiefilmpjes die goed de energie en kernwaarden van de school laten zien.

Communicatie strategie

De naamsbekendheid van de school en de conversie naar aanmeldingen zijn doelstellingen die niet over een nacht ijs gaan. We zijn begonnen met het agendapunt ‘bekendheid’ waarbij de uitdaging zit in het ontdekken van nieuwe wegen buiten de gebaande paden waar de concurrerende scholen hun stempel al zetten.

Letterlijk brachten we de doelgroep opnieuw in kaart en zetten we de communicatie op regioniveau in. De basis hiervoor: de metrolijn die vrijwel direct grenst aan de school. Scholen in de gebieden rondom de metrolijnen zijn direct benaderd met promotiemateriaal en er is een abri-campagne in de regio Capelle aan den IJssel ingezet met een uitnodiging voor de open dag. Door middel van een effectieve SEO-strategie is het Cosmicus College nu goed vindbaar en wordt de school ook zichtbaar voor jongeren en ouders die in eerste instantie niet naar het Cosmicus College zoeken.

Het resultaat

De strategie is opgesteld voor lange termijn van vijf jaar en het zal dus nog even duren voordat de vruchten echt geplukt kunnen worden. Wat we al wel kunnen stellen is dat de visuele identiteit staat als een huis en past bij de organisatie, haar ambities en kernwaarden. Zeker is het Cosmicus College zichtbaar geweest, met een herkenbare en krachtige boodschap die het karakter van deze vooruitstrevende school typeert: ’Cosmicus College, brengt je de wereld’. We zouden het niet anders kunnen zeggen.

Meer weten over dit project of een afspraak maken?
Bel 010 476 3556 of mail naar hallo@vuurrood.nl.
Meer informatie over Vuurrood lees je hier.