Rotterdampas

  • Campagne |
  • Concept |
  • Identiteit

Als bijzonder onderdeel van de Gemeente Rotterdam is de Rotterdampas al sinds 2008 opdrachtgever van Vuurrood. Dan ontstaat er een waardevolle verstandhouding met elkaar met efficiëntie, kwaliteit en veel plezier in het samenwerken tot gevolg. Met zo’n 170.000 pashouders!

Vraag

Rotterdampas vroeg ons in een campagne te bewijzen dat de pas goud waard is. In een pitch tegen drie andere bureau’s hebben we een voorstel gepresenteerd wat ‘spot on’ werd beoordeeld. De Rotterdampas is een pas voor alle Rotterdammers, en dat maakt de Rotterdampas een unieke stadspas in Nederland. We realiseren nu ons vijfde campagnejaar van de Rotterdampas.

Strategie

De essentie van de Rotterdampas is: voor iedereen in de regio Rijnmond is er elke dag wel iets leuks te doen en met de Rotterdampas kan iedereen voordeliger uit zijn ook. Vuurrood bedacht: ‘Wat gaan we doen vandaag?’ als vertrekpunt, gecombineerd met een super-herkenbare en eenduidige uitstraling. De uitingen zijn toegankelijk en spreken in eerste instantie de brede doelgroep aan.

Samen met Vuurrood heeft Rotterdampas in 2008 Rotterdampas geherpositioneerd. Vuurrood is betrokken geweest bij alle onderdelen, van visuele identiteit, customer media, online & social tot en met campagne. Deze herpositionering had veel voeten in de aarde, want er veranderde heel veel. Maar het is ons gelukt om Rotterdampas in drie jaar tijd neer te zetten als De leukste en grootste kortingspas van de regio Rotterdam; het aantal pashouders steeg van 90.000 tot 170.000 en het imago van de pas staat als een huis.

— Annemieke van Wegen - Adviseur Marketing & Communicatie

Resultaat

Naast een sterke stijging in pashouders (van 90.000 naar 170.000 pashouders) is de campagne kwalitatief en kwantitatief getest door onderzoeksbureaus Blauw en MetrixLab. De uitkomsten scoorden aanzienlijk beter dan gemiddelden. Uitzonderlijk hoog scoorde de enkel typografische affiches, bijvoorbeeld bij 65+. De inhoud van de teksten gecombineerd met de heldere vormgeving zorgde voor een zeer goede beoordeling. Het meest concrete en waardevolle advies om de campagne te verbeteren was om de campagne vooral voort te zetten.

Vormgeving

Met elk middel werken aan een maximale herkenbaarheid. Door het herkenbaren kleurgebruik en het gebruik van ruimte in de ontwerpen wordt de visuele kracht van de uitingen maximaal benut. De opmerking “Een rondje Rotterdampasposters maakt en de hele stad ziet geel” is vaak gehoord. De kleurencombinatie is door Rotterdampas door deze uitingen ook echt geclaimd, waardoor kleine uitingen snel goed aansluiten bij het grote geheel waardoor er altijd synergie optreed.

Typografie en kleur

Naast het primaire kleurenpalet van geel en magenta hebben we groen toegevoegd om accenten en leesbaarheid te bevorderen. De gebruikte fonts zijn de Berthold Block Bold condensed (koptesten) – deze letter is gekozen vanwege zijn stevigheid, vriendelijkheid (ronde hoeken) en informele (stadse) karakter (grove lijnvoering). De overige teksten zijn gezet uit de Info van Fontshop, een letter die vaak geprezen is om haar leesbaarheid.

Jaarboekje met alle aanbiedingen.

Vuurrood snapt en respecteert de probleemstelling van je opdrachtgever goed maar durft met niet stereotype of clichématige oplossingen te komen. Je wilt echt iets maken wat er toe doet, wat verschil maakt. Als je die kans (en dat vertrouwen) van je opdrachtgever krijgt, lukt dit ook, is onze ervaring.

— Annemieke van Wegen - Adviseur Marketing & Communicatie

Meer weten over dit project of een afspraak maken?
Bel 010 476 3556 of mail naar hallo@vuurrood.nl.
Meer informatie over Vuurrood lees je hier.