TechniekTalent

  • Campagne |
  • communicatie |
  • Strategie |
  • Vormgeving

In 2020 is iedere basisschool in Nederland verplicht om Wetenschap & Techniek aan te bieden. TechniekTalent.nu is dé partner die hier al heel veel ervaring in heeft. Dat moeten leerkrachten en schooldirecteuren in Nederland weten natuurlijk, en daar mochten wij een campagne voor maken.

Vraag

Ontwikkel een campagne voor docenten en schooldirecteuren in het basisonderwijs om hen uit te nodigen voor een kennismaking met Wetenschap & Techniek tijdens de NOT-beurs. Maak W&T toegankelijker voor leerkrachten. Met deze vraag kwam TechniekTalent.nu naar Vuurrood. Wij gingen er met veel plezier en expertise mee aan de slag.

Aha!

Verwondering – dat leidt tot een Aha! Dat is de centrale gedachte geworden van de campagne. Samen met Alies Kool van Met de Jeugd bedachten we dit concept en realiseerden we de campagne. De verwondering laten we zien, de Aha! laten we ervaren. De campagne omvatte e-mail nieuwsbrieven, advertenties, flyers en de lancering van een nieuwe website: ahaindeklas.nu.

Om het gemak gelijk zichtbaar te maken bedachten we een tool: de Aha!-vragengenerator! Met één druk op de knop een gratis idee voor een Wetenschap & Techniekles. In slechts 15 minuten ontwerpen of onderzoeken de leerlingen samen met de leerkracht het antwoord. Aha! Zo doe je dat dus (da’s ook de pay-off).

Zo doe je dat dus!

Met de campagne willen we de beeldvorming rondom W&T bijstellen. Leerkrachten moeten zich verwonderen. Over het feit dat techniek overal is, dat je kinderen een manier van denken bijbrengt en dat je geen beta hoeft te zijn om W&T te geven. Maar vooral hoe makkelijk het is om aandacht aan W&T te geven in je dagelijkse lessen. Het doel is om met de campagne de leerkracht nieuwsgierig te maken naar de mogelijkheden in het geven van techniekonderwijs. Op een onderzoekende en speelse manier wilde wij zowel leerkracht als leerling enthousiasmeren.

Op de NOT Beurs

Met de identiteit van TechniekTalent.nu als uitgangspunt sluiten de verschillende campagne-uitingen perfect aan bij de identiteit van de opdrachtgever. De beelden die we hebben gebruikt voor de campagne zorgen voor een moment van verwondering. Is het een planeet? Nee het is een uilenoog! – Aha! De onderliggende boodschap: zo gemakkelijk is het.

Samen met Lüchinger Architects ontwikkelden we een beursstand. De stand op een driehoekig gevormd kavel vormde een baken op de NOT beurs. Vanuit de verschillende bezoekersrollen hebben we naar de behoefte gekeken en deze vormgegeven in een gigantisch meubel.

“Het concept ‘AHA!’ was een schot in de roos. Op de NOT hebben we met een prachtige, onderscheidende en opvallende stand én de AHA!-vragengenerator ruim 3.000 leerkrachten en schoolleiders uit het primair onderwijs enthousiast kunnen maken voor Wetenschap & Techniek.”

— Carla Roos - Projectleider TechniekTalent.nu

Resultaat

De Aha!-vragengenerator was een groot succes op de NOT-beurs, de doelstellingen zijn ruim overtroffen en 2500 mensen hebben tijdens de beurs een Aha!-vragengeneratorbutton opgehaald. Met bijna 1000 deelnemers aan de workshops zijn ook die verwachtingen ver overstegen. De stand stond in de top 5 van best bezochte stands en de kerstmailing is bizar goed geopend. Er was veel belangstelling voor onze aanpak van Wetenschap & Techniek onder de leerkrachten. Momenteel zijn er 20 flitslessen beschikbaar in de Aha!-vragengenerator en dat wordt in de loop van het jaar steeds verder uitgebreid.

De site ahaindeklas.nu wordt verder uitgebreid. Zo zullen dus steeds meer leerkrachten en kinderen ontdekken hoe leuk Onderzoekend en Ontwerpend leren is en hoe makkelijk je met Wetenschap en Techniek aan de slag kunt!

Meer weten over dit project of een afspraak maken?
Bel 010 476 3556 of mail naar hallo@vuurrood.nl.
Meer informatie over Vuurrood lees je hier.