Utrecht vs. The World

  • Concept |
  • Game |
  • Online |
  • PR |
  • Serious game

Utrecht versus The World is een vriendschappelijke battlegame op Facebook waarin Utrecht andere steden uitdaagt op diverse thema’s om te laten zien dat ze net zoveel als of meer in huis hebben dan Utrecht.

Vraag

Taskforce Innovation Regio Utrecht vroeg Vuurrood: Hoe zouden jullie een campagne met game elementen maken om Utrecht te promoten?

Strategie

Samen met Hanne Marckmann bedachten we: Utrecht vs. The World, een vriendschappelijke battlegame op Facebook waarin Utrecht andere steden uitdaagt op diverse thema’s om te laten zien dat ze net zoveel of meer in huis hebben dan Utrecht. Bijvoorbeeld: welke stad is gezelliger? Of: welke stad is de leukste studentenstad? Of: welke stad is het groenst? Het culinairst? Met als doel Utrechters (en de tegenstanders) te verleiden om ambassadeurs te worden van hun eigen stad op sociale media.

 

Case movie

Meedoen is supermakkelijk: spelers plaatsen namelijk gewoon rechtstreeks berichten op de Facebookpagina Utrecht vs The World waarin ze een bewijs geven dat hun stad het meeste in huis heeft op het gekozen thema. De berichten moeten voorzien zijn van een foto en de naam van de stad waarvoor ze spelen om te gelden als bewijs in de game. Iedereen mag meedoen!

Utrecht vs. The World

 

Deze berichten tellen als bewijs voor de steden. Bewijzen, likes en shares leveren punten op voor de steden. De stad met de meeste punten aan het einde van de battletijd, wint eeuwige roem. De vijf meest actieve spelers ontvangen een kleine verrassing voor hun enthousiasme.

Bekijk het op de Facebookpagina Utrecht vs The World

Resultaat

De game is gemaakt in het kader van SEA en is in een pilotfase, technisch zijn we nog aan het finetunen. Maar er zijn al wel twee battles serieus gespeeld om concept en de techniek te testen. Eentje tegen Amersfoort (Welke stad is gezelliger?) en eentje tegen Groningen (wat is de leukste studentenstad?).

De eerste battle tegen Amersfoort heeft zo’n 25.000 Facebookers bereikt (zonder advertenties), de tweede battle bereikte 33.000 Facebookers met een advertentiebudget van €500,-. Allemaal Facebookers in de juiste steden en van de juiste leeftijden. Gemiddelden per battle: 250 berichten van spelers, 2000 likes voor de berichten, 175 shares, 300-400 paginalikes.

 

Post

Meer weten over dit project of een afspraak maken?
Bel 010 476 3556 of mail naar hallo@vuurrood.nl.
Meer informatie over Vuurrood lees je hier.