Sociale Media gebruik onder jongeren 2015

Vuurrood houdt je graag op de hoogte van wat er in het leven van jongeren afspeelt.

Sociale Media is ook bij jongeren niet meer weg te denken, op welke online platformen zijn jongeren tussen de 15 en de 24 jaar te vinden? Onderzoeksbureau Newcom heeft in samenwerking met 3FM een onderzoek gepubliceerd over het gebruik van jongeren op Sociale Media in 2015, hierbij onze samenvattende versie.

761 jongeren hebben een online vragenlijst ingevuld waaruit het onderstaande resultaat is gekomen.

98% van de jongeren maakt gebruik van Sociale Media. Gemiddeld maken ze gebruik van 4 platformen, deze platformen gebruiken ze complementair aan elkaar.

 

 

Top 5 meest gebruikte online platformen onder jongeren.

Deze cijfers kunnen we onderverdelen in 2 leeftijdsgroepen: 15 tot 18 jarigen en 19 tot 24 jarigen.

Facebook dood?

Hieruit blijkt dus dat de geruchten dat jongeren Facebook verlaten en massaal overstappen naar andere platformen omdat bijv. hun ouders erop zitten complete waanzin is. Er is wel een daling te zien van 4%, maar de jongeren zijn nog steeds volop actief.

“Mijn moeder heb ik al lang geblokkeerd. Soms zet ik er dingen op die ze niet hoeft te weten enzo. En ik zie haar de hele dag al, dan hoef ik haar ook nog niet op Facebook te zien. Blokken is supermakkelijk, dus dat heb ik gedaan.”

— Quote van een meisje van 15 jaar - 3FM

Maar, waar is Twitter dan? 

Opmerkelijk is dat Twitter niet meer in de top 5 staat.
In een jaar tijd heeft 24% van de jongeren die Twitter wel hebben gebruikt, afscheid genomen van het vrolijke vogeltje. De belangrijkste redenen om te stoppen met Twitter zijn bijv.:
• ‘Het levert me te weinig op’
• ‘Het kost me te veel tijd’
• ‘Er maken geen interessante mensen gebruik van’

Instagram en SnapChat nog in de groei!

Opvallend is dat bij beide platformen het aantal dagelijkse gebruikers gelijk staat aan het aantal gebruikers.

Instagram wordt door jongeren voornamelijk gebruikt als dagboek. Ze geven een kijkje in hun leven en maken foto’s van specifieke dingen en geven daar een duidelijke hashtag aan als bijv. #fashion, #foodie, met de filterfunctie die een duidelijke rol heeft op Instagram hopen ze zoveel mogelijk reacties en likes te krijgen.

SnapChat is nog laagdrempeliger dan Instagram. Er zit een mogelijkheid bij om tekeningen/teksten aan je foto’s toe te voegen en je weet dat de foto’s binnen een paar seconden weer verdwenen zijn.

“Snapchat is gewoon supercool omdat je altijd kan zien wat mensen de hele dag doen. Lekker de hele dag mensen lastig vallen met foto’s. Heel veel spammen. En omdat je weet dat dat bij Snapchat hoort, kun je dat gewoon doen!”

— Quote van een meisje van 15 jaar - 3FM.

Vuurrood en social media

We houden van social media, we vinden het super interessant om te ervaren hoe jongeren (en andere gebruikers) gebruik maken van een breed media spectrum, waarvan social media een onderdeel uitmaakt. Voor onze opdrachtgevers mogen we deze kennis benutten om hun doelgroep te bereiken met hun boodschap.

Meer informatie of heb je een interessant vraagstuk liggen? We denken graag met je mee!  Bel, sms, mail, app, snap of post even. bijvoorbeeld via 010 476 3556 of hallo@vuurrood.nl

Het volledige onderzoek kun je downloaden via Newcom.