WhatsApp als marketingmiddel

We appen er de hele dag op los. Met vrienden, familie, collega’s, maar WhatsAppen als merk of organisatie is natuurlijk ook mogelijk!

Meer dan 9,5 miljoen Nederlanders maken gebruik van WhatsApp.
70% van de jongeren tussen de 20 en 24 jaar, tot 20 jaar zit dat op zo’n 82% (maar het neemt onder deze doelgroep iets af).

 

Wat zijn de voordelen van WhatsApp:
  • Snel: de meeste WhatsApp-berichten worden binnen enkele minuten na verzending geopend. Dit betekent dus ook dat klanten snel een reactie verwachten.
  • Tweerichtingsverkeer: het is een wisselwerking van berichten. Als je een bijvoorbeeld een Appje stuurt met korte mededeling “Ik ben wat later” zal de ander een bevestiging sturen “Okee”
  • Meerdere mogelijkheden: je kunt met de App ook bellen en/of audiofragmenten, video, afbeeldingen, contacten en locaties meesturen.
  • Laagdrempelig: een WhatsApp-gesprek kan altijd ‘even tussendoor’, hierdoor zullen sommige mensen WhatsApp verkiezen boven een telefoongesprek.

WhatsApp zakelijk???

We hebben een aantal mogelijkheden met voorbeelden voor je op een rij gezet:

Appcare
Steeds meer bedrijven gebruiken WhatsApp als aanvulling op hun huidige service kanalen. Je bent snel en laagdrempelig bereikbaar voor vragen of klachten. Klanten kunnen gemakkelijk en snel een foto, filmpje sturen om hun vraag of klacht te verduidelijken. Als organisatie kun je ook gemakkelijk reactie geven, bijvoorbeeld door middel van een instructie foto of filmpje.
Voorbeeld: Coolblue: 7 dagen per week tot middernacht kun je Appen met Hugo. Hier kun je o.a. je vragen kwijt over producten / levering. 

 

Winacties
Een goed middel om het gesprek met je doelgroep aan te gaan via WhatsApp, verzamel hiermee tegelijkertijd veel interessante informatie over je doelgroep.
Voorbeeld: Chocomel bijt de spits af om Chocomel aan vriendengroepen in WhatsApp te koppelen. Daarna geeft Chocomel aan WhatsApp-groepen opdrachten en welke groep deze opdrachten het beste uitvoert wint een unieke campingplek op de Zwarte Cross.

 

Coaching
Mensen kunnen zich inschrijven voor persoonlijke coaching (dit kan ook een betaalde dienst zijn). Het voordeel hiervan is dat je heel gemakkelijk een persoonlijke relatie met een klant kunt aangaan en ondersteuning kunt bieden.
Voorbeeld: Mobile Foodcoach. Persoonlijke foodcoach waarbij je twee dagen alles wat je eet en drinkt opstuurt. Vervolgens gaat de coach aan de hand van jouw voedingspatroon je per WhatsApp adviezen geven.

 

Nazorg
Heeft je klant iets bij je gekocht? Appen kan een goed middel zijn om contact te houden met je klanten. Via een laagdrempelig en vertrouwd middel.
Voorbeeld: Autobedrijf: Heeft u misschien volgende week tijd om uw auto even langs te brengen, het is alweer een jaar geleden dat uw auto APK gekeurd is?

 

Content delen
WhatsApp biedt de mogelijkheid om berichten te versturen naar maximaal 250 contacten in een keer. Iedere gebruiker stuur je zo afzonderlijk een bericht waarbij de nummers van andere gebruikers anoniem blijven. Je kunt deze vorm bijvoorbeeld inzetten als informatiebron. Geïnteresseerden kun je de mogelijkheid bieden om zich hiervoor in te schrijven.
Voorbeeld: NRC-Q biedt updates aan in WhatsApp. Je ontvangt als eerste een selectie van nieuws artikelen die gepubliceerd zijn.

 

WhatsApp zakelijk gaan gebruiken.

Bekendheid
Maak bekend dat je via WhatsApp ook te bereiken bent en waarom, dus vermelding op je website, sociale media, nieuwsbrief, visitekaartje. etc.

Sharebutton
Door het toevoegen van een ‘deelknop’ op je mobiele website geef je bezoekers de mogelijkheid om artikelen/nieuwsberichten via WhatsApp te delen met hun kennissen/vrienden. Laat deze pagina op je smartphone of tablet en probeer het zelf even!

ShareButton Vuurrood

 

Appen alleen op smartphone?
Je hoeft het niet allemaal via een smartphone te doen. Je kunt nu met bepaalde voorwaarden WhatsApp gesprekken bijhouden, volgen en beginnen vanaf een computer.

WhatsApp iets voor jouw organisatie?

Belangrijk is natuurlijk dat het past binnen je online strategie. Met welk doel ga je WhatsApp inzetten? Past het bij je organisatie? Past het bij je verschillende doelgroepen? Daar denken we graag met je over mee, met de Workscan Online Insights leren we jou in een paar uur de juiste keuzes maken gebaseerd op jouw situatie/organisatie.

 

Zelf is Vuurrood ook per WhatsApp bereikbaar via 06-38 45 65 03. We gebruiken dit middel in eerste instantie als “nazorg” bij klanten van Online Insights. Zo zijn we snel en makkelijk bereikbaar voor overleg en vragen.