Omgaan met digitale technologie

‘Kunnen robots de leraar vervangen?’ ‘Ben jij de baas over jouw gegevens?’ Hoe word je wegwijs in digitaal landschap dat constant verandert?
In samenwerking met EDG Media gingen we daarom aan de slag met de vraag: Hoe kun je als 8 tot 14-jarige veilig, bewust en vaardig omgaan met digitale technologie?

Smartphone in de klas

We ontwikkelden een heldere, functionele identiteit en vertaalde dit door naar handleidingen, werkbladen en digibordlessen in vier thema’s. De digibordlessen behandelen vier thema’s: digital master, creative master, safe master en social master. De lessen bestaan o.a. uit stellingen, meerkeuzevragen en klassikale- of thuisopdrachten. Soms kun je antwoorden met je telefoon. Hierdoor wordt de mening van de klas inzichtelijk en wordt discussie gestimuleerd.

Digitale wijsneuzen

Al ruim 100.000 leerlingen zijn klaargestoomd voor de toekomst. Deze online masters hebben kennis gemaakt met innovaties, online veiligheid en hebben kunnen proeven van alle kansen die digitale technologie ons brengt. Inmiddels is het project uitgebreid naar WelkomOnline, een online lespakket om senioren online wegwijs te maken.

David over het project

In dit project zagen we een mooie kans om jongeren te ondersteunen in een snel ontwikkelende digitale wereld. Om hun pad te vinden, te confronteren, een mening te vormen en hun talenten te laten ontdekken.