Atria

Inspireer mensen door te vertellen wat NIET kan

Veel grote keuzes in het leven worden beïnvloed door stereotiepe beelden van mannen en vrouwen. Hoe helpen we mensen hun eigen normaal te vinden?
CampagneIdentiteit

“Die opleiding is niet voor jou”, “Die baan is niet voor vrouwen” en “Mannen zijn toch niet zorgzaam?”.

Ja, we krijgen regelmatig vooroordelen, aannames en stereotypen om onze oren. Of je het er nou mee eens bent of niet, veel mensen in de maatschappij voelen de druk om deze ideeën te volgen als ze belangrijke keuzes maken. Zo kunnen ze kiezen voor een opleiding die ze eigenlijk niet willen, belanden ze in een carrière die ze niet aanspreekt en leven ze samen op een manier die eigenlijk niet bij ze past.

Alleen maar omdat men denkt dat het zo hoort. Zonde, toch?

31% van de mannen kiest een technische opleiding. Hoeveel % van de vrouwen, denk je?

Daar wilde Atria verandering in brengen. Want uit onderzoek blijkt, of je nou jong bent of al een heel gezin hebt, deze genderstereotypen zijn van alle tijden ⏰ En ze beïnvloeden belangrijke keuzes die de hele levensloop kunnen bepalen.

Het doel van Atria? Ervoor zorgen dat je keuzes maakt vanuit je hart, niet vanuit wat anderen “normaal” vinden. Bewuste keuzes die echt bij je passen. Nou, daar wilden wij natuurlijk maar al te graag aan meewerken!

Uit de samenwerking tussen Vuurrood en Atria ontstond een glasharde campagne. Eentje die de doelgroep confronteert met wat NIET kan, door vervolgens een streep te trekken door de beperkingen. “Die opleiding is niet voor vrouwen” wordt bijvoorbeeld “Die opleiding is echt voor vrouwen” 🙌 Op die manier spreken we vooroordelen tegen die gaan over studiekeuze, baankeuze, samenwoonkeuzes en gezin- en zorgkeuzes. 

Met deze confronterende boodschap hebben we een campagne opgezet in vier steden: Zwolle, Alkmaar, Leeuwarden en Apeldoorn. Iedere stad focuste op een andere keuze en toonde twee portretten van mensen die hun eigen normaal hadden gevonden. 

Iedere uiting linkte of verwees met een QR code direct naar de persoonlijke verhalen die bij de portretten horen. Vervolgens konden bezoekers vier persoonlijke vragen beantwoorden over studie, werk, het huishouden of zorg voor de kinderen. Op basis van de antwoorden kregen ze tips over hoe ze hun hart kunnen volgen bij het maken van belangrijke keuzes.

In één maand ging de campagne de straat op en draaide online via social advertenties. Zo hebben we online bijna een miljoen mensen bereikt 🤩 en tienduizend bezoekers geleid naar mijnnormaal.nl. Duizenden mensen die geïnspireerd worden om hun hart te volgen. Dat is toch het mooiste wat er is?

ATRIA & Vuurrood

Samen ben je sterker! Door samen goed te inventariseren en brainstormen, konden we een heldere stap maken naar creatie, productie en een goed afgestemde én krachtige campagne neerzetten. Vanwege de grote ambities en een uitdagend budget hebben we nauw samengewerkt om het beste uit elkaars netwerken te halen. Door scholen, tijdschriften, media partijen en andere organisaties te combineren hebben we onze ambities meer dan waar kunnen maken.

VRAGEN

Copyright Vuurrood © 2025