GeldLab

Met geld smijten was nog nooit zo verstandig

Hoe inspireren we alle scholen in Rotterdam om GeldLab te bezoeken van het Belasting & Douane Museum?
CampagneConceptCopyIdentiteitStrategie

Betaalverzoeken, achteraf betalen en steeds meer verleidingen voor aankopen. De jeugd krijgt veel om hun oren en de schulden én de stress door geld nemen toe. De experience GeldLab van het Belasting & Douane Museum leert jongeren met geld omgaan, maar hoe inspireren we scholen om bij GeldLab langs te gaan ieder jaar?

Hoeveel procent van Gen Z heeft schulden?

Met deze vraag klopte het Belasting & Douane Museum bij Vuurrood aan. Na een uitgebreide inventarisatie en onderzoek ontwikkelden we een communicatiestrategie die aan de ene kant de aandacht trekt van de scholen met de urgentie van financiële educatie. Hier gebruiken we niet de cijfers uit onderzoeken, maar cijfers uit GeldLab zelf. Dé plek waar jongeren veilig kunnen experimenteren met geld. Aan de andere biedt de strategie ondersteuning, zodat scholen direct aan de slag kunnen met financiële educatie.

NIBUD - Financiële opvoeding 2023

Voor de campagnemiddelen ontwikkelden we een nieuwe stijl die geinspireerd is op hoe onderzoeksresultaten worden gepresenteerd, gecombineerd met de energie en positiviteit van GeldLab. Vervolgens werkten we middelen, zoals posters, social templates en nieuwsbrieven uit. Om de campagne rond te maken creerden we een contentkalender voor een jaar met allerlei leerzame en inspirerende content voor scholen om te gebruiken in de klas.

Wie wat waarde?

We halen het probleem aan in de communicatie, maar maken het gelijk praktisch en concreet met handelingsperspectieven. De campagne helpt leerkrachten en docenten echt op weg en ieder middel biedt waarde voor de doelgroep.

VRAGEN

Copyright Vuurrood © 2025